Bokrecension: Den banala godheten

DET GODA SAMHÄLLET

Helena Edlund

För att problem ska kunna lösas, måste de först benämnas. Nu är det gjort. Ann Heberlein har skrivit boken Den banala godheten som släpptes den 15 juni som den första titeln på förlaget Greycat Publishing. Boken är en gigantisk uppgörelse med den banala godhet som Heberlein definierar som ”den oreflekterade vilja att göra gott utan att ta ansvar för handlingens konsekvenser” och som har präglat svensk politik och debatt under de senaste åren.

View original post 733 more words

2 thoughts on “Bokrecension: Den banala godheten

1. ”En återkommande punkt hos Heberlein är att varje myndig individ måste betraktas som ansvarig för sina egna handlingar och beslut och få bära de fulla konsekvenserna av sitt eget agerande.”

Ovanstående låter bra. Frågan som återstår är vem det är som ska vara domaren. Vem ska bestämma om vad som är ”dåliga eller bra” handlingar. Problemet är inte politiker och deras handlingar! Problemet är människor som inte är kapabla att ta ansvar för sitt liv. Man går och röstar och ger makten för sitt liv åt politiker som gör som de alltid har gjort.

När ska vi den allmänna människomassan vakna och sluta stötta det stora bedrägeriet som består av religion, politik och institutioner?

Liked by 1 person

2. För de som redan läst på och är medvetna om saker som aldrig står i de dagliga nyhetsmedierna så förefaller det som en höjning av det allmänna medvetandet går oändligt långsamt men det växer dock och de flesta jag pratar med håller med om att Sveriges nuvarande situation måste hanteras och att den nuvarande regeringen inte är kapabel att styra landet på ett för befolkningen tillfredsställande sätt. Valet nästa år är avgörande för Sveriges framtid.

Like