Medmänsklighet eller motmänsklighet

Alla de som anför (anfalls)krig som ett sätt att lösa problem har en eller annan politisk agenda eller stöder de som har detta.

Krig är ett misslyckande i kommunikation och ett bevis för att medmänsklighet ersatts av motmänsklighet.

Anledningen till detta misslyckande är sällan en tillfällighet utan föregås i regel av massiv propaganda och allehanda lögner och infama smädelser av de förment onda ledarna i det land som man önskar kväsa. Exemplen äro många.

De stora dagstidningarna styrs i regel av de som äger dem och visar klart vilka sympatier och antipatier dessa ägare har.

Eftersom ingen existerar i ett tomrum så kan man säga att allting hänger samman och alltså propagerar ingen tidning för någonting som inte dess ägare och de sällskap eller personer denne person associerar sig till och sympatiserar med.

Att underrättelsetjänster har en undanskymd roll i Massmedia är naturligtvis självklart givet deras hemliga verksamhet och inflytande som man inte vill uppmärksamma.

Dock har internet öppnat locket till Pandoras Ask och uppgifter kommer dagligen fram som bevisar hur dessa underrättelsetjänster, bl a CIA styr och intrigerar bakom kulisserna.

Men, som sagt, underrättelsetjänster existerar ej heller i ett tomrum utan agerar naturligtvis utifrån regeringars politiker och storföretag som i sin tur styrs av större grupper med världsomfattande inflytande.

Bilderberggruppen, Trilaterala kommissionen, Council on Foreign Relations, Romklubben,internationella bankkarteller, Förenta Nationerna, World Health Organization, Big Pharma, Big Agro/Monsanto/Syngenta, Livsmedelsföretag, Reklambranschen filmindustrin/Hollywood, Teknokratin (ett namn för alla nya tekniker och de enorma företag som står bakom dem) Krigsindustrin, oligarkfamiljer och säkerligen ytterligare ett otal andra offentliga och andra ej så offentliga grupper och företag.

Som läsaren säkert börjar inse så är saker och ting både mer komplexa och samtidigt enklare att förstå om man inser vidden av olika intressen som styr och påverkar våra politiker och media.

Ett enklare sätt, att undersöka vilka som påverkar oss, är att titta efter vem som i slutänden tjänar mest på att påverka/lura oss att köpa varor och tjänster eller att ”köpa” olika lögner/propaganda.

En god tumregel är att alltid undersöka påståenden och propaganda och motstående påståenden och propaganda, beroende och oberoende media/sociala media och framför allt se efter det som gynnar medmänsklighet och medkänsla.

Fall dock inte i den fälla som många tyvärr gjort genom att associera olika religiösa och politiska -ismer med godhet utan undersök noga konsekvenserna av dessa förment ”goda” budskap.

Sätt att strukturera uppfattningar är förstås alltid populära eftersom de förenklar vår förståelse av omvärlden och det som sker, men samtidigt är de också förrädiska genom att de ”goda” ideal och föresatser ”kidnappats” av andra krafter och av personlig korruption och gruppåverkan.

Mitt tips är att alltid titta efter resultat och se vad konsekvenserna av en dogmatiskt utförd -ism innebär.

Vad är statistikerna? Leder det till mer medmänsklighet eller leder det till mer omänsklighet?

Mer liv, mer trygghet, hopp och glädje, mer frihet att följa sina drömmar, mer dynamik, fler möjligheter att skapa ett gott liv utan ytterligheter men med mer äkta glädje.

Detta är vad jag kallar äkta produkter eller äkta statistiker.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s